fredag 16. august 2013

Rødbetsalat med feta



Jeg er ikke spesielt glad i rødbeter, hvertfall ikke over gjennomsnittet. Men det hender jeg tar en rødbet eller to hvis jeg spiser brødskiver med leverpostei. Når jeg tenker meg om så er det lenge siden det også har skjedd ... Men noen grønnsaker frister bare så innmari å lære seg og bruke, sånn som rødbeter og aubergine. I går laget jeg ovnsbakte rødbeter for første gang, og det ble en hit! Hvis du også har lyst å prøve så kommer oppskriften her. Bommer du på denne er du god, for denne er veldig enkel!

Tidsbruk: 1 time
Passer til 1 voksen
Vanskelighetsgrad: enkel

3 rødbeter
2 ss olivenolje
2 gode klyper med maldonsalt/havsalt
50 g fetaost
og til slutt litt koriander om du har lyst på det

Sett ovnen på 200 grader. Vask rødbetene godt og skjær av det som stikker ut på nedsiden, samt stilken på oversiden. Del hver av rødbetene i fire og legg dem i en ildfast form. Dryss olivenoljen over rødbetene og gjør det samme med saltet. La dem steke i ovnen i 45 min – 1 time. Sjekk med en kniv om de er møre (omtrent som en godt kokt potet) da er de ferdige. Smuldre fetaosten og koriander over rødbetene og server. Du kan spise det som en salat, på brødskiva eller som tilbehør til en kjøttrett. Håper du liker den.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar