fredag 16. august 2013

Jordskokksuppe


Gammelt bilde fra da jeg laget den sist.

Er det ikke irriterende med sånt, oppskrifter som ikke egentlig sier noe om hva man skal ha oppi. Litt av ditt, en dæsj av datt og til slutt en klype salt. Den som lager oppskriften vet selvfølgelig hvor mye det er, men om man skal prøve en oppskrift for første gang er det komplett umulig å vite!

Derfor var skuffelsen stor da jeg søkte opp min egen oppskrift på jordskokksuppe i dag. Og hvor mye poteter igjen? At det går an. Derfor har jeg konsentrert meg såpass under middagen i dag at jeg klarte å lage en ordentlig oppskrift. Jordskokksuppe er forøvrig det beste i hele verden, du burde prøve den! Hadde jeg hatt en kafé skulle denne suppa stått på menyen hver høst.

1 ss rapsolje
1/2 gul løk
2 vårløk
2 fedd hvitløk
5 store poteter
8 store jordskokker som de på bildet (eventuelt flere av de små)
Bilde lånt fra frukt.no
3,5 dl lettmelk
2,5 dl matfløte
1,5 dl kaldt vann
1–1,5 ts salt
1 pakke smårettbacon

Ekstra bra blir suppa med litt godt brød til.

Finhakk gul løk, vårløk og hvitløk. Fres det på medium varme i litt olje ved å først ha i den gule løken, så vårløken og til slutt hvitløken. Stek i et par minutter og trekk gryten til siden. Skrell jordskokkene og potetene og skjær dem i biter. Ha alt i gryta og tilsett melk, matfløte og vann. Kok til potetene og jordskokkene kjennes møre når du stikker en kniv i dem. Bruk en stavmikser rett i gryta og kjør til jevn suppe. Ha i saltet og eventuelt litt pepper om du vil. Stek baconet på stekepannen og ha litt i hver suppeskål. Nå skulle alt være klart. Forbered deg på å bli hekta!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar