fredag 16. august 2013

Plommesaft uten fiksfakseri



Dette er et gammelt innlegg, men siden plommesesongen nå er i gang og statistikken viser meg at dette innlegget er mitt mest populære for tiden så kjører jeg en reprise. Skal du lage plommesaft i år?



Trodde du at man trengte saftkoker og stor matlagingskunnskap for å lage saft fra bunnen av? Slettes ikke, det eneste du trenger for å lage plommesaft er:

- Plommer (kanskje selvsagt)
- Vann (det har du i springen!)
- Sukker (kanskje i skapet?)
Kasserolle til koking
Redskap til å mose med (potetmoser eller annet du kan skvise med
Flaske/glass til oppbevaring

That´s it!

For enkelhets skyld lager jeg et eksempel på en oppskrift:

2 kg plommer
6 dl vann
400 gram sukker


Skyll plommene og del de i to (det er unødvendig å fjerne steinen). Ha i en kjele sammen med vannet, kok opp og la det koke i en liten stund. Vent til plommene har løst seg opp litt, og kjør på med moseren.


Nå tar du en stor plastbolle, et dørslag (f.eks) og et rent kjøkkenhåndkle. Legg dørslaget over bollen, og legg i kjøkkenhåndklet. Så heller du litt etter litt alle de ferdigkokte plommene. La det stå å renne av seg i fred, det spiller ingen rolle om dette tar tid. Så et lite mormortips "IKKE fall for fristelsen til å trykke saften gjennom kledet". Når det har stoppet å renne eller du ikke gidder å vente lenger heller du all saften tilbake i kjelen (som du nå har vasket), og tilsetter 400 gram sukker. Kok opp så sukker og saft blander seg, og hell over på steriliserte (kokte) syltetøyglass eller flasker. Blandeforholdet er omtrent 1/4, men her må man prøve seg frem.

Frys ned det du ikke skal bruke med en gang, resten setter du i kjøleskapet og drikker opp innen rimelig tid. (Noe jeg mistenker ikke blir en stor utfordring.)

Oppskriften ble lenger enn man skulle tro, men dette fikser du!

Nå skal jeg kose meg med et glass saft, lykke til med kokingen. 

PS! Drikker dere lite saft kan det være lurt å fryse ned i mindre beholdere så man rekker å drikke opp alt før den blir for gammel.

Si fra om noen prøver oppskriften da, alltid morsomt å høre :)

Fin dag til dere!

Oppdatering 25. sept 2012

I dag har jeg laget en ny runde med plommesaft. Jeg tok 2 kg plommer i en stor kjele, fylte på kaldt vann til det såvidt dekket plommene og lot det koke i 20 min. Deretter silte jeg av som beskrevet over, hadde det i en ny kjele og tilsatte litt under 400 g sukker pr liter med saft. Dette lot jeg koke opp, så helte jeg det over på flasker. Veldig god smak i saften denne gangen, så kanskje det lønner seg å kutte litt på sukkeret?

Altså 380 g sukker pr. liter med saft. 

1 kommentar:

  1. Hei. Jeg prøvde oppskriften i går. Det ble nesten 5 liter :-). Veldig god oppskrift! Kjempegod saft! Jeg hadde kun en kilo vanlig sukker. Så resten ble brunt sukker. Men det funket veldig bra :-)
    Takk for oppskriften!

    SvarSlett