søndag 25. august 2013

Vårruller



Tidsbruk: Ca. 1,5 time
Holder til 20 vårruller
Vanskelighetsgrad: medium

1 pk. kjøttdeig 
2 gulrøtter
2 gule løker
4 fedd hvitløk
2 ss revet ingefær
1 chili
1/2 kinakål
6 ss fishsauce
12 ss oystersauce
4 ts sesamolje
1 lime, saften av den
80 g (ukokte) vermicelli risnudler
1 egg
20 plater filodeig
1 liter soyaolje til fritering
Frisk koriander om du har

Start med å rive løk, gulrøtter og hvitløk. Stek kjøttdeigen, tilsett løken, gulrøttene og til slutt hvitløken. Riv ingefær, finhakk chilien og ha det i stekepanna sammen med de andre ingrediensene. Skjær kinakålet i tynne strimler og tilsett det også. Stek videre en liten stund før du tilsetter fishsauce, oystersauce, sesamolje og lime. La det putre noen minutter før du skrur av plata. Kok risnudlene etter anvisningen på pakken, mine kokes i 2 min. Sil av vannet og bland risnudlene med det du har i stekepanna. Jeg heller fyllet mitt over i en bolle og setter det til kjøling i kjøleskapet noen timer med gladpac over. 

Fritering/rulling
Hell soyaoljen over i en passende gryte, jeg brukte en medium stor med høye kanter. Skru på platen og varm oljen til ca. 180 grader. Hvis du ikke har termometer å måle med kan du gå etter styrken på plata, jeg hadde min på styrke 2 av 3. Rør sammen ett egg i en bolle. Finn frem filodeigen din og løsne ett og ett ark. Legg arket med spissen mot deg, legg på ca. 1 ss med fyll og rull det nedover som en pølse. Stopp litt etter midten, og pensle på med egget langs kantene ned mot spissen som peker mot deg. Brett inn på sidene av vårrullen, og rull dem nedover så spissen lukker den. Gjenta til du har laget alle 20. Friter vårrullene i oljen, og la dem renne av på en tallerken med tørkerull på. Jeg serverer mine med sweet chili-saus, men det gjør du som du vil. Håper du liker dem!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar