fredag 16. august 2013

Hjemmelaget curry

Vi var alt for sultne til å vente, så et mobilbilde er alt jeg har. 

I dag har jeg og Nora laget vår første curry helt fra scratch, det ble supergodt! En del av ingrediensene er av typen du trolig ikke bruker hver dag, men alle holder seg godt, så ikke nøl med å handle inn. Dessuten kommer du til å lage den samme curryen igjen om litt! 

Du trenger: Stavmikser med kutter

Currypaste
2 stilker sitrongress
2 fedd hvitløk
1 rød chili
2 cm ingefær
1 korianderplante fra butikken (bruk toppen)
2 grillede paprikaer på glass
4 tørkede kaffir limeblader
1 toppet ts tomatpuré
1 ss fiskesaus
2 ss soyasaus
1 ts sesamolje


1 boks kokosmelk
2 kyllingfileter
Basmatiris

Kok opp vann og kok risen etter anvisning på pakken. Sett samtidig stekeovnen på 200 grader.

Ta av det ytterste bladet på sitrongresset og bank stilkene litt med håndtaket på kniven. Skjær sitrongresset i biter, jeg skjærer bort bunnen og bruker ca. 5 cm oppover. Fjern frøene og stilken på chilien (når jeg lager curry til barn halverer jeg mengden chili). Skrell ingefær og skjær den i biter.  Ha alle ingrediensene i en blender og kjør til det blir en fin paste. Skjær kyllingfileten i strimler og stek raskt på høy varme til det er en god stekeskorpe. Tilsett litt olje og bland 1, 5 ss av currypasten sammen med kyllingen. Hell det over i en ildfast form og la det steke i ovnen på øverste rille i 8–10 min. Samtidig som kyllingen steker i ovnen, heller du litt olje og resten av currypasten over i stekepannen. La det koke opp og tilsett 1 boks kokkosmelk. La det putre på medium varme i ca 10 minutter, til passelig tykkelse. Smak til med soyasaus.

Server curryen med basmatiris og fersk koriander.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar