mandag 4. november 2013

Ovnsbakt torsk med potet- og brokkolimos


Må bare dele middagen vi hadde med dere i dag selv om jeg mangler bilder. Vi var nemlig så sultne alle mann at jeg ikke turte utsette spisingen lenger. 


12 poteter
1/2 brokkoli
1 ss smør
2 dl creme fraishe
1 ts salt
1/2 ts pepper

600 g torskefilet (jeg brukte gourmet torsk)
10 skiver bacon
1 ts salt
1/2 ts pepper

3 gulerøtter skåret i skrå skiver
1 ts smør
1 liten dryss maldonsalt eller annet salt

Start ved å sette ovnen på 250 grader.
Skrell potetene, skjær dem i biter og kok (i usaltet vann!) Skjær opp brokkolien i biter og la den koke sammen med potetene de siste 5 minuttene. Når poteter og brokkoli er mørt helles kokevannet av, la så stå uten lokk et minutt eller to for at det skal dampe av seg litt. 

Ha litt salt og pepper på hver av torskefiletene, og rull dem inn i bacon. Legges i en ildfast form og stekes i 10–15 min.

Ha 1 ss smør i potet/brokkoli blandingen. Mos alt, og tilsett creme fraishe, salt og pepper. Bland lett sammen. Skjær så opp gulerøttene i skrå skiver og stek de lett i litt olje. For ekstra god smak kan du tilsette 1 ts smør når gulerøttene er ferdigstekt og du trekker pannen til side. 

Da skal alt være duket for et nydelig måltid. Håper noen lar seg friste til tross for mangel på bilder, så lover jeg å legge inn bilder neste gang vi lager det. 

Vel bekomme!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar